بنت ناس ؟ بنت محترمة ؟

ZIKO

:: العضوية الذهبيهـ ::
رد: بنت ناس ؟ بنت محترمة ؟

( l'habit ne fait pas le moine )
اللباس ليس دلالة قاطعة على الاحترام
ليست كل المتحجبات محترمات
و ليست كل الغير المتحجبات فاقدة للاحترام
لكن للابتعاد عن كل الشبهات فاللباس المتحشم
واجب
اما الخروج مع اناس غرباء و ليسوا من المحرمات
و التطرق لمختلف المواضيع كالتغزل و الغرميات
فهو في نظر البعض تحضر و انفتاح
و في نظر الاخرين فساد الاخلاق
اما بالنسبة لوجهة نظري و بكل صدق
فلا المتعرية بشكل فاضح و لا التي اصبحت
وردة يتمتع بعطرها كل من هب و دب
بكل تأكيد لن تكون يوما حريما لي
و السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
كلامك على العين والرأس
بس اسمح لى اختلف معاك استاذ امير
اللباس هو دلالة قاطعة على الاحترام من عدمه
بكل تأكيد انا معك ان ليس كل المحجبات محترمات ويوجد منهن سيئات السمعه
ولكن كل العريات .. بكل تأكيد غير محترمات على الاطلاق . ولا فصال ولا تبرير لذلك
لا يوجد عارية واحدة محترمة . ولا متربجه تفتن الرجال بجسدها تكون محترمه فكلهن سافرات

احترام الانثى ليس فقط هى من تزنى من عدمه . وهو ده مقياس الاحترام عند البعض بكل اسف
لابد ان نعلم ان العين تزنى .. ومن ترضى ان يرها الرجال شبه عاريه ويزنون بأعينهم فيها تكون محترمه
هى بكل تأكيد غير محترمه .. من ارتضت لنفسها رخص جسدها وان يرها عباد الله مفاتنها بأسم حريتها
هى ليست حرية للمرأه . ولكن هى حرية للرجل . واستسهال الوصول الى المرأه والاستمتاع بجسدها

وفى النهاية اللباس المحتشم او الحجاب ليس بواجب يا سيدى .. ولكنه فرض

Maloka Ali

Kan Asmoo Habeby‎‏‏‎

هههههههههههههههههههه
لا هو انا قدك .. انا راجل غلبان مش بتاع خناق

يا ستى مشكورة . ده من ذوقك بس
خلاص والله مصدقك . ويا ستى هزرى برحتك ميكنش عندك فكرة
انا اكتر واحد فى الدنيا ممكن يتقبل الهزار . مش اكتر واحد اوى يعنى .. ممكن التانى او التالت
:4:

لا معقولة ده . مش ممكن هنتفق اخيرا على حاجه :4:
يعنى نختلف ونتفق فى توبيك واحد . والله ده قمة التحضر . تسلمى

طب دومت بود وكويسه . بتطلعى لسانك بقى ليه هااا لييييه :21:

بجد انا هموت على النوم . بس مكنش ينفع اسيب الرد ده لحد بكرة
وكان واجب عليه ارد عليكى . واكد على احترامى وتقديرى ليك بجد
بس كان عندى امنية . ياريت تحقيقها . لو ترجعى للتوبيك وتقريه كويس
وتشوفه هو عايز ايه ويقصد ايه من التوبيك وايه هدفه فى النهاية .
الرجل بتلكم عن شيأن لاثلاث لهم
وهو حرية البنت فى الكلام مع اى شاب . ومحددش اى كلام . سبها فى المطلق
الحاجه التانيه . وهى الملابس . والعرى . وبرضه محددش اى ملابس .
ولكنه ابتدى يتهججم على المحجبات . وان هناك منهم وان هناك فيهم
علشان يدى رسالة . انى المرأة الغير محجبه افضل . او على اقل تقدرير نسويهم ببعض
ودى رسأل فى منتهى الخطورة على المجتمع . وبذات على البنات الصغير فى السن
انا متأكد انك لو رجعتى وقراتى التوبيك من تانى .. هتغيرى رأيك
يالا بقى علشان انا بقالى ساعه بكتب فى الكمتين دووول
وحاسس انى الدنيا بطىء خالص . وبفتح عونيه بالعافيه
سلام

ههههههههههههههه اها شفت اتفقنا زغروطه بقى:4:
والله يا احمد انا مش قصدى التوبيك
انا بس رديت مع عمرو ان الناس مش تحكم باللبس
لكن طبعا انا مش معاك ان البنت تتخلى عن تعاليم دينها وتكلم ولاد فالفون
انا مش قلت كده طبعا والا كمان بقول للبنات البسو عريان وانزلو الشوارع احنا مش عرض فى الشوارع
البنت لازم تحترم نفسها وتحترم اهلها اللى ادوها الثقه وسابوها تخرج بمنتهى الحريه
فمن الاخر مش بشجع التوبيك والله كنت بس برد على كلامك انت وعمرو وكفايه لحسن البنت نور هتطردنا هو مفيش غيرنا هنا والا ايه ههههههههههههههههههه

فتكم بعافيه بقى:10:

ZIKO

ههههههههههههههه اها شفت اتفقنا زغروطه بقى:4:
والله يا احمد انا مش قصدى التوبيك
انا بس رديت مع عمرو ان الناس مش تحكم باللبس
لكن طبعا انا مش معاك ان البنت تتخلى عن تعاليم دينها وتكلم ولاد فالفون
انا مش قلت كده طبعا والا كمان بقول للبنات البسو عريان وانزلو الشوارع احنا مش عرض فى الشوارع
البنت لازم تحترم نفسها وتحترم اهلها اللى ادوها الثقه وسابوها تخرج بمنتهى الحريه
فمن الاخر مش بشجع التوبيك والله كنت بس برد على كلامك انت وعمرو وكفايه لحسن البنت نور هتطردنا هو مفيش غيرنا هنا والا ايه ههههههههههههههههههه

فتكم بعافيه بقى:10:
الله يعفكى يا ام سحلول
ما لسه بدرى .. ماشية ليه بس . خليكى ده لسه السهرة هتحلو :21::21:

كلام توماااام التومااااااام :4:
ومتفق معاكى
يالا بقى زغرطى على الاتفاقت الكتير دى
:4:

اخي الفاضل زيكو
السلام عليك و رحمة الله تعالى و بركاته
لما قلت ان اللباس ليس دلالة قاطعة عن الاحترام كنت واضعا صورة بعض المتحجبات نصب عيناي؛ فلا يغرنك المنظر الخارجي المفتعل و المخادع بل يجب التركيز عن الصورة الحقيقية الداخلية. و كم من رماد يخفي نارا لاسعة.
اقسم بالله العظيم ان ما سأرويه اليك صحيح 100/100
في مدرستنا مدرسة متحجبة و طبعا لا تسلم على الاساتذة الدكور و على المدير، فكنا نكن لها كل الاحترام و التقدير لكن ذات يوم جمعة و اثناء حصة الصباح ، مدتها ساعتين من 8 الى 10 انكشف امرها و ظهرت الحقيقة لان صاحبتنا قضت ساعة و 45 دقيقة خارجا و التلاميذ في القسم ، كان قسمي مجاورا لقسمها و كنت اسمع ضحكاتها مع استاذ اخر لا صلة له بها ، طول هذه المدة مستغلة غياب المدير الذي من عادته زيارة نيابة التعليم كل جمعة.
لم تنتهي القصة هنا،بل كانت منطلق للقاءات خارج المدرسة. و كنا نشاهدها معه في اماكنة مختلفة حتى اصبح الجميع يستنكر افعالها و في الاخير انتقل الاستاذ بعيدا و بقيت هي لتعيد تجربة اخرى مع غيره.
فهل لباسها دلالة على الاحترام؟
اما العاريات فهن فاسقات و اماكن تواجدهن محدود و معروف و هدفهن جلي من خلال لباسهن الشفاف الكاشف لمحاسهن فلا يختلف اثنين على انهن محترمات.
عجبا لاناس يرون الاحترام في نساءهم فقط و هن سجينات في لباس يمنع عنهن التنفس بينما طلقوا العنان لاعينهم للتغزل في نساء الاخرين، فهل اوصانا الله بذلك؟ لماذا يمنح الرجل لنفسه كامل الحرية و يمنعها عن الجنس الاخر؟
اذا مرت امامك متعرية فاخفض عينيك و اطلب الهذاية لقوم ظالمين.
خلق الله الخير و الشر و خلق الجنة و جهنم و ترك لنا الاختيار في حياتنا الدنيوية بين السبيلين و لهذا فمن يرى الاحترام في المتحجبات فله ذلك و من يرى العكس فله ذلك.
اما انا فلست مع المتحجبات الفاسقات و لا مع المتعريات المذلولات فانا مع من يستريح لها قلبي و اشعر انها محترمة و السلام عليكم

يا سلام على ردك يا امين بجد رد حاسم وحازم ..:5:
فعلا اللبس اوقات بيكون دليل قله ادب البنت او الست ايا كانت يعني ..
مش معقول هلقي بنت ماشيه ولابسه لبس فاضح ومثير واقول عليها محترمه ومش معقول بردو القي بنت بتتكلم مع شباب كتييييييييييرة جدا ع النت او ايا كان المكان يعني واقول عليها محترمه ..

والصراحه انا ماقرأتش رد زيكو كويس بس كالعاده اكيد هيكون جامد يعني زيكو ده دماااااااااغ وبتعجبنى دايما ارائه لو كانت حتى صادمه بتعجبني :4:..

ماالحجاب ياما دارا بلاوى تحتيه والنقاب كمان ..

ZIKO

عزيزى اميـــن . بصرف النظر عن القصة التى ذكرتها
فانا لم اختلف معك . ان هناك من المحجبات من تعصى الله ورسوله
فده شىء بكل تأكيد موجود
اطن انى انا اختلافى واضح فى اى جزئية . وهو جعل الاثنين معا سواء العاريه او المحجبة فى قفص واحد وتبرير للمتبرجه تبرجها
بصرف النظر عن ما تفعله بعض المحجبات منهن .

عجبا لاناس يرون الاحترام في نساءهم فقط و هن سجينات في لباس يمنع عنهن التنفس بينما طلقوا العنان لاعينهم للتغزل في نساء الاخرين، فهل اوصانا الله بذلك؟ لماذا يمنح الرجل لنفسه كامل الحرية و يمنعها عن الجنس الاخر؟

اولا هنا فى سقطة كبيرة .. الحجاب ليس سجنا ويمنع المرأه عن التنفس . الحجاب هو سترة وصيانه للمرأه
واتمنى عندما نتكلم عن الحجاب او اى شىء . شرعه الله لنا . ان نتحدث عنه بأحترام اكثر من ذلك
ولا نتحدث ونصفه بصفات ليست فيه
اما الرجال الذين يطلقون اعينهم لتخترق جسد المرأه . فهؤلاء حسابهم على الله
فلا عجبا فى هذا . فالنساء من اكبر الفتن على الارض . وقبل ان تلؤم الرجال وتتعجب
لؤم على من نادى بتعريه المرأه . وجعل منها فساد فى الارض وفتنه للرجال
لؤم على من ارتضت بتعرية جسدها بأسم الحرية . وما هى بحرة . بل هى جاريه لشهوات الرجال . حتى ولو كان زنى بالنظر فقط . فهى جارية له . وهو عبد لشهواته
لو كان المجتمع كله محجبات . فلا تجد حينها عيون تخترق جسد المرأه من الرجال . الا من رحم ربى
اذن الحجاب رحمه للرجل وصيانه للمرأه . ولم يأمرنا رب العزه بحجاب المرأه لحجب حريتها ومنع تنفسها
مفهوم الحريه خاطىء عند الجميع بكل اسف

واخيرا . الرجل لا يعطى الحرية لنفسه ويمنعها عن المرأه
ما منع المرأه من العرى .. هو رب العزة وليس الرجل . وعلى الرجل والانثى تنفيذ اؤمر الله لهم .
ولو كان العرى هو الحرية والحضارة .. فهنيئا للحيوانات فلهم كل الحضارة

اتمنى عندما تتعجب .. تعجب ممن يضعوا الاثنين فى قفص واحد
ويتم تبرير لهذه والنيل من الاخرى . بحجه ان هناك البعض
منهن يفعلون ما يغضب الله
ولابد علينا ان نفرق تماما . بين من تفعل المعصية فى الخفاء . ومن تتحدى الله علنا امام خلق الله

ZIKO

ميـــــــرو اطلعى بره :111:
التوبيك ده للكبار فقط .. اما يبقى عندك 18 سنه تبقى تعالى اتكلمى
واوعى تقولى انا عندى 18 وشهرين القانون الجديد بقى 18 و9 شهور
:21::21::21:

اعلم جيدا يا اخي زيكو اننا متفقين تماما على الجوهر رغم اختلافنا في بعض الشكليات و لهذا فردودي لا تناقض افكارك و اراءك و انما مكملة لها .
ربما اختلفنا في نوعية الحجاب، كما يختلف الانسان لمفهوم الحجاب، و عندما دكرت كلمة سجينة فلم ادكرها من فراغ، هناك من يلزم زوجته او اخته ان لا يظهر من جسدها و وجهها شيئا و حتى العيون تحجب بنظارات سوداء .
اما المتحجبة الفاسقة و المتعرية الفاضحة فنحن شركاء لهن فلولا تربصنا بمحاسنهن و تلهفنا لارضاءهن و اعجابنا بهن لشعرن بالضيق و الكل يتجاهلهن و لاحسسن انهن منبوذات في المجتمع و من يدري فربما تجاهلنا لهن سيجعلهن نادمات و الى التوبة مسرعات.
و كما توجد من النساء الغير المحترمات يوجد مثلهن او اكثر من الرجال الغير المحترمين و لذى فالتهمة عامة و من اراد الاحترام فالشريعة الالهية متوفرة و هي احسن مصباح لانارة سبيل المتقين.
المعصية معصية في كلا الحالتين لا فرق بين الجهر و الاخفاء لان لا شيئا يخفى عن الله
و السلام عليكم​

ZIKO

اعلم جيدا يا اخي زيكو اننا متفقين تماما على الجوهر رغم اختلافنا في بعض الشكليات و لهذا فردودي لا تناقض افكارك و اراءك و انما مكملة لها .

طيب ده كلام جميل جدا . وبشرة خير ان شاء الله

ربما اختلفنا في نوعية الحجاب، كما يختلف الانسان لمفهوم الحجاب، و عندما دكرت كلمة سجينة فلم ادكرها من فراغ، هناك من يلزم زوجته او اخته ان لا يظهر من جسدها و وجهها شيئا و حتى العيون تحجب بنظارات سوداء .
تقصد النقاب يعنى .. تمام
بس حتى ولو كان النقاب مينفعش نشبه بأى شىء ارجوك . لربما يكون هو ده الحق من ربنا
واكيد حضرتك عارف انى النقاب فيه اختلاف بين الائمة . وعلشان كده يستحسن بلاش تشبيهات .
لعلى وعسى يكون هو ده الحق
ولكن القضيه اللى انت بتكلم فيها دى . حقيقى فى منتهى الاهميه انى احنا نتناقش فيها
بجد قضيه مهمه جدا .. ( هل يحق للرجل ان يلزم اخته او زوجته الحجاب او النقاب )
بجد ده موضوع كبير اوووى .. واتمنى من حضرتك . انك تعمل لنا موضوع كامل عن الحكايه دى
نقدر نتناقش فيها بتوسع اكتر . انا واثق انك تقدر تعمل لنا موضوع رائع عن الحكايه دى
وسعاتها هقولك رأى كامل . ونقدر نتحاور سوى بشكل اوسع ان شاء الله

اما المتحجبة الفاسقة و المتعرية الفاضحة فنحن شركاء لهن فلولا تربصنا بمحاسنهن و تلهفنا لارضاءهن و اعجابنا بهن لشعرن بالضيق و الكل يتجاهلهن و لاحسسن انهن منبوذات في المجتمع و من يدري فربما تجاهلنا لهن سيجعلهن نادمات و الى التوبة مسرعات.
و كما توجد من النساء الغير المحترمات يوجد مثلهن او اكثر من الرجال الغير المحترمين و لذى فالتهمة عامة و من اراد الاحترام فالشريعة الالهية متوفرة و هي احسن مصباح لانارة سبيل المتقين.
ده كلام رائع جدا جدا احيك عليه .. ومتفق تماما معاك :113:

المعصية معصية في كلا الحالتين لا فرق بين الجهر و الاخفاء لان لا شيئا يخفى عن الله
و السلام عليكم
ونعمة بالله . بكل تأكيد لا شىء يخفى على الله .. ولكن هناك فرق كبيييير
بين من يجاهر بالمعصيه . ومن يحاول ستر نفسه
ولقد اخبرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم . عن خطورة المجاهره بالمعصية

عن سالم بن عبد الله قال .. سمعت ابا هريرة يقول .. سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول
( كل أمتي معافى إلا المجاهرين، وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملا، ثم يصبح وقد ستره الله، فيقول : يا فلان، عملت البارحة كذا وكذا، وقد بات يستره ربه، ويصبح يكشف ستر الله عنه ). اخرجه البخارى ومسلم

شوف اد ايه الحكاية مش سهله . اما رسوال الله صلى الله عليه وسلم
يبلغنا . ان كل الامة معافى . ويستثنى منهم المجاهرين بالمعصية . من هنا نعرف اد ايه خطورة الجهر بالمعصيه
ومن هنا ايضا لابد ان نفرق بين من يجاهر بالمعصية . ومن يفعلها بالخفاء

شكرا ليك اخى امين وسعيد جدا جدا بالنقاش معاك
وعليكم السلام ورحمه الله

eid

تسلم يا زيكو على ردك الجميل دا

بس ساعات احس انك متشدد جداا وساعات عادى بتشدد فى حاجات وحاجات لا

بس دا رأيك ولازم نحترموا

واكيد طبعا فى بنت ميكونش ليها اى علاقات وانا واحدة اهو عمرى فى حياتى مخرجت مع شاب وعمرى ماجربت ولا هجرب الا فى لحلال ان شاء الله

تسلم لمرورك
موضوع جميل وتسلم ايديك

eid

موضوع جميل وتسلم ايديك
قرات الموضوع
الواحد امامه الصح والخطأ ويجب علينا ان نتصرف بعقل ونختار الطريق الصح فى كل مجال من مجالات الحياه
وبالنسبة للبنت عندما تكون مثال طيب وتكون على خلق وان تختار ما يناسب من اللبس تكون احسن .
وطبعا اللى اهم من دا كله التربية الصحيحة وعلى الاب والام والاخ ان يراعوا البنت فى كل التصرفات .
وعلى الولد ان يحترم البنت ولا ينظر اليها نظرة سيئة . وان يحترم نفسه ويعاملها معاملة حسنة بالمعروف لان ما يفعله سوف يفعل بيه او فيه .
والتدين اهم شئ وطاعة الله يجب ان تكون فى اول خطوة عندما نكبر فى بداية حياتنا .
وربنا يهدى بناتنا وشبابنا .

تحياتى عيد هاشم " ابو مازن السمالوسى .... "

أعلى