سؤال لكل الشباب والبنات بالمنتدى

بقى كدهـ

كبار الشخصيات

كيفكم سؤالي...

البنات:-

تقدم لخطبتك شاب واعترف لك بماضيه وقال انه كان يعرف فلانه وانه طلع معاها وحصل كذه وكذه وكذه وكذه , وقال لك انا بصراحه مليت من الوضع الي كنت فيه...

سؤالي هل تقبلين فيه عريس مع انه ماضيه كثير بالمصائب؟

الشباب:-

ذهبت الى خطبه فتاة وعترفة لك بماضيها وقالت انها كانت تعرف فلان وفلان وانها كانت تطلع معاهم وحصل بينهم كذه وكذه وكذه وكذه وقالت لك بصراحه انها راح تكون وفيه لك بعد الزواج
سؤالي هل ستتقبل ماضي البنت مع ان ماضيها كثير بالمصائب؟؟

ارجو الرد بصراحه

للأمـــــــانه منقول

التعليق على السؤال

السلام عليكم........ السؤالين من نوع الاسئله الشائكه شويه وان كان السؤال التانى الخاص بالشباب عن قبول فتاه لها ماضى ذو مصائب اكثر حساسيه كوننا مجتمعات اسلاميه شرقيه بخلاف المجتمعات الغربيه المتحرره ....... راى الشخصى كشاب الحقيقه لو حكمت الظروف اتوضعت فى موقف مماثل لبنت لها ماضى الحقيقه انا مش هوافق ارتبط بيها ودا مش لانى غير متسامح او ان قلبى مش كبير لا ..... السبب لانى بشر وهايصبنى الشك طول حياتى ودا شىء خارج عن ارادتى لانى فى النهايه بشر يبقى ليه من البدايه ابدا طريق بدايته تكون الشكوك حتى لو كنت انا متسامح ........ وراى الشخصى لو البنت .... بالذات البنت لو عندها ماضى سىء ونويت تتوب الى الله توبه نصوحه فعلا فالافضل انها مش تظهر ماضيها وتستر على نفسها كما سترها الله بشرط ان تكون فعلا على توبه نصوحه لوجهه الله ..... وربنا يهدينا الى مايحبه ويرضاه اجمعين .

بقى كدهـ

كبار الشخصيات
الصراحه راحه

السلام عليكم........ السؤالين من نوع الاسئله الشائكه شويه وان كان السؤال التانى الخاص بالشباب عن قبول فتاه لها ماضى ذو مصائب اكثر حساسيه كوننا مجتمعات اسلاميه شرقيه بخلاف المجتمعات الغربيه المتحرره ....... راى الشخصى كشاب الحقيقه لو حكمت الظروف اتوضعت فى موقف مماثل لبنت لها ماضى الحقيقه انا مش هوافق ارتبط بيها ودا مش لانى غير متسامح او ان قلبى مش كبير لا ..... السبب لانى بشر وهايصبنى الشك طول حياتى ودا شىء خارج عن ارادتى لانى فى النهايه بشر يبقى ليه من البدايه ابدا طريق بدايته تكون الشكوك حتى لو كنت انا متسامح ........ وراى الشخصى لو البنت .... بالذات البنت لو عندها ماضى سىء ونويت تتوب الى الله توبه نصوحه فعلا فالافضل انها مش تظهر ماضيها وتستر على نفسها كما سترها الله بشرط ان تكون فعلا على توبه نصوحه لوجهه الله ..... وربنا يهدينا الى مايحبه ويرضاه اجمعين .

صراحتك حلوه كتير اخ احمد رحم الله أمرآ عرف قدر نفسه وانت عرفت انك موش هتقدر على الشىء دا ربنا يجزيك خير على صرحتك مع نفسك قبل اى شىء تسلم على التعليق والمرور

ADMIN KABO

كبار الشخصيات
جزآك الله خيرآ أختنـآ في الله بقي كَده
بالنسبه يا نور للموضوع فأنـآ مَن رأي الخـآص فـآنـآ ممكن لو بحب واحده اوي واتغيرت بجد من الممكن اسامح
ولَكن في غيري ممكن مش يسآمح والبنـآت برضو ممكن يسامحوا الشاب او لاء
بس اعتقد ان مافيش انسان معدوم من الخطـآ
(من كان منكم لا يُخطأ فليرجمني بحجر،،
من كآن شجآعـآ فليمر بمآ مررَت بَه )
وشكَرآ تَقَبلـى مرٍورٍي ،، نـــادر

renad

.:. مبـــدعـــهــ المنتـــدى .:.
عنجد ماراح اقبل بهالشى لانو انا بلا ماضى ومنشان هيك بدى زلمه بلا ماضى متلى

بدى ايانى اكون حب عمره كيله تكرمى اختى وتقبلى مرورى

همسات

.:. هـ/ـمـسـة نــ./ـجــ.ـوم .:.
ربنا بيسامح البشر على اخطائهم بيقى احنا يا بشر مش هنسامح بعضنا , ممكن اسامح الانسان ده بدام هو اعترفلى بالماضى بتاعة وانه هيبدا صفحة جديده وانسى الماضى بتاعه بس الشئ اللى مش ممكن اقدر اسامحو فيها هو انه يرجع تانى للمواضيع دى وانا معاه يعنى اعاتبه واحاسبو من يوم ما عرفنا بعض اما الماضى فهو ماضى ومات ولا عزاء فى الماضى ,, ربنا يهدى المسلمين جميعا ويخفر زنوبنا ,, جزاكى كل خير :):)

البنات:-

تقدم لخطبتك شاب واعترف لك بماضيه وقال انه كان يعرف فلانه وانه طلع معاها وحصل كذه وكذه وكذه وكذه , وقال لك انا بصراحه مليت من الوضع الي كنت فيه...

والله انا ليا بيه بعد معرفته احسبه يوم مارتبطت بيه انما ماليش دعوه بماضيه بس احترمه انه حكالي ومش خبي عليا انما مش احسبه

تسلمي ياقلبي

بقى كدهـ

كبار الشخصيات
جزآك الله خيرآ أختنـآ في الله بقي كَده
بالنسبه يا نور للموضوع فأنـآ مَن رأي الخـآص فـآنـآ ممكن لو بحب واحده اوي واتغيرت بجد من الممكن اسامح
ولَكن في غيري ممكن مش يسآمح والبنـآت برضو ممكن يسامحوا الشاب او لاء
بس اعتقد ان مافيش انسان معدوم من الخطـآ
(من كان منكم لا يُخطأ فليرجمني بحجر،،
من كآن شجآعـآ فليمر بمآ مررَت بَه )
وشكَرآ تَقَبلـى مرٍورٍي ،، نـــادر

تسلم يانادر على وجهه نظرك ومرورك

بقى كدهـ

كبار الشخصيات
عنجد ماراح اقبل بهالشى لانو انا بلا ماضى ومنشان هيك بدى زلمه بلا ماضى متلى

بدى ايانى اكون حب عمره كيله تكرمى اختى وتقبلى مرورى

ربنا ينولك اللى فبالك حبيبتى امين ويكون بلا ماضى ويحبك ويحافظ عليكى

على مرورك ليا

بقى كدهـ

كبار الشخصيات
ربنا بيسامح البشر على اخطائهم بيقى احنا يا بشر مش هنسامح بعضنا , ممكن اسامح الانسان ده بدام هو اعترفلى بالماضى بتاعة وانه هيبدا صفحة جديده وانسى الماضى بتاعه بس الشئ اللى مش ممكن اقدر اسامحو فيها هو انه يرجع تانى للمواضيع دى وانا معاه يعنى اعاتبه واحاسبو من يوم ما عرفنا بعض اما الماضى فهو ماضى ومات ولا عزاء فى الماضى ,, ربنا يهدى المسلمين جميعا ويخفر زنوبنا ,, جزاكى كل خير :):)

تسلملى هومستى على مرورك وعلى ردك

SemSemaaaa

.:. مشرفة سابقة .:.
حبيبتى نور انا طبعا مع راى احمد ف الاول ان احنا مجمتع شرقى وان ده يتقبل من الولد لكب من البنت لا
لكن ارجع واقولك هل البنت توافق ولا لا ؟؟
او الولد يوافق ولا لا ؟؟

ده بيرجع لعوامل كتيره اوووى اوى يا نور منها مثلا

هل ده زواج تقليدى معتقدش ان اى من الطرفين هيقبل بوضع زى ده خصوصا الولد لانه بيدور على بنت عفيفه ذات سمعه طيبه وهو مبعرفهاش فصعب انه يثق فيها

وكذلك المراءه فليس لديها ما يجعلها تغفر له هذا

انما لو كان هناك علاقه حب فالحب احساس قوى جدا ومن اكبر الدوافع للمسامحه

وايضا هناك التربيه والنشاءه لكل من الطرفين واشياء عديده محيطه بكل منهم تؤثر على رايهم
بالرفض او القبول فهذا يختلف من شخصيه الاخرى

تقبلى مرورى وشكرا

روزى

معنى انه يجى يعترفلى بكل ماضيه
يعنى عايز يبدا من جديد وبجد ندم عليه
واكيد هيكبر فنظرى اكتر
بس الحذر واجب مش هثق فيه بسرعه بردو
علشان كده فى فتره الخطوبه
اللى هتبين هنكمل ولا لا ويستاهل فرصه تانيه ولا لا

ReMa

بصى يا قمر انا مش ليا دعوة بالماضى تبعو ما هو لو وحش مكنش حكالى وكان خبى عليا بس هو حكالى فليه ارفضوا بقى وبعدين مافيش ولد مالوش ماضى وفى نفس الوقت فى بنات برضوا بتكون حبت شخص تانى قبل خطيبها او جوزها الحياه مش هتقف على الماضى

وبجد الموضوع هايل يا قمرى

وتــــــــــمــــــــ التــــــــثـــــــــــبـــــــــيــــــــــت​

ابراهيم

بصراحه انا مش عارف بس
يو هى اتغيرت ممكن اسامح
وانا عاوز اقول حاجه
ماااااااااااا فيش حد ما بيغلطش صح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

أعلى